Як екологічно давати та сприймати конструктивну критику

Часто саме у дискусії народжується істина


АВТОР: Анастасія Якубишин

ФОТО: Instagram: @clairerose

опубліковано: 1 травня 2024

Ти коли-небудь отримувала критику, яка змусила тебе почуватися пригніченою або демотивованою? Або ти сама робила зауваження, які сприймалися як спроба образити, а не допомогти?

Конструктивна критика — це не про те, щоб навмисно зробити комусь боляче, а про те, щоб допомогти стати кращим/ою. Уміння делікатно вказувати на помилки, пропонуючи шляхи їх виправлення, щоб допомогти іншій людині зростати та вдосконалюватися, — це ціле мистецтво. Аби робити це майстерно, не провокуючи сліз, варто керуватися кількома ефективними правилами:

Використовуй «Я»-висловлювання. Замість звинувачувальних «Ти»-висловлювань, які можуть здатися образливими, використовуй «Я»-висловлювання, щоб пояснити, як саме на тебе впливає робота. Наприклад, замість «Ти ніколи не слухаєш моїх ідей», можна сказати: «Я відчуваю, що мої ідеї не беруться до уваги, коли...».

Не поводься як хейтер. Не обмежуйся лише зауваженнями про недоліки. Запропонуй конкретні кроки, які людина може зробити, щоб покращити свою роботу. «Мені не подобається» — не лише звучить суб’єктивно, а й не підказує, що можна було б зробити, щоб твоя реакція була іншою.

Зберігай професійність і неупередженість. Навіть якщо ти не згодна із чимось, важливо висловлювати свою думку з повагою до іншої людини. Уникай образливих слів, сарказму та особистих нападок. Пам’ятай, що пасивна агресія — це також агресія.

Вибери відповідний час і місце. Не варто давати критику, коли людина емоційно збуджена або зайнята іншими справами. Це дуже делікатна річ, тому варто знайти час, коли ви зможете спокійно поговорити наодинці. Особливо не варто робити такі зауваження перед іншими колегами, менеджментом або командою, якщо ці зауваги не стануть у пригоді також їм.

Застосовуй емпатію. Не всім легко дається вислуховування критики на свою адресу, навіть якщо вона підкріплена фактами та аргументами. Якщо ви перетиналися із цією людиною раніше, зважай на її темперамент і думай, у який спосіб було б краще донести їй свою думку.

Запропонуй допомогу. Це точно необов’язково в усіх випадках надання фідбеку. Проте, якщо ти відчуваєш, що у тебе є певна експертна думка, якою ти волієш поділитися, то чому б ні. Так ви зможете встановити ближчі стосунки з колегою, а також посприяти проєкту. Тільки будь обережною і випадково не зроби всю роботу за інших.

Як правильно «критикувати», ми розібралися. Але що ж робити, коли від будь-якого кривого слова у твій бік у тебе навертаються сльози?

Як сприймати конструктивну критику:

Не реагуй негайно. Замість того щоб реагувати імпульсивно, зроби глибокий вдих і спробуй зрозуміти, що саме намагається донести тобі людина. Можливо, у момент критики все здавалося значно гіршим, аніж воно звучало насправді. Саме тому краще діяти обережно, адже слово не горобець, назад не вернеться.

Сприймай критику як можливість для розвитку. Навіть якщо ти не очікувала на цю пораду, спробуй сприйняти її як спосіб стати кращою. Найімовірніше, тобі не бажають зла, а навпаки.

Слухай, щоб зрозуміти, а не відповісти. Замість того щоб формулювати відповідь у той час, коли тобі надають відгук, зосередься на тому, щоб уважно вислухати та зрозуміти суть.

Подякуй за відгук та постав запитання. Навіть якщо критика була складною, подякуй людині за те, що вона виділяє час, щоб допомогти тобі. Після того як ти отримала відгук, не бійся ставити уточнювальні запитання, щоб краще зрозуміти своїх опонентів. 

Піддавай сумніву. Інколи найкраща порада — це все ж таки спершу прислухатися до своїх відчуттів. Не вся критика, навіть конструктивна, обов’язкова до виконання. Якщо серце і розум підказують тобі інакше, то прислухайся до себе.

Слухай, намагайся почути, не сприймай близько до серця і будь відкритою до альтернативних думок та поглядів. Часто саме у дискусії народжується істина!

Схожі статті
Реклама
cosmopolitan banner
Стиль життя
ПОПУЛЯРНІ