5 причин подивитися «Субстанцію» на великому екрані, якщо ти все ще цього не зробила
Обирай свою — і мерщій у кіно, адже головний шок-фільм минулого року скоро виходить у повторний прокат в Україні
ФОТО: Gettyimages
опубліковано: 25 лютого 2025
Від 27 лютого нашумілий сатиричний боді-горор «Субстанція» знову можна буде подивитися у кінотеатрах. Повторний прокат починається напередодні «Оскара», адже на 97-й церемонії, що відбудеться у Лос-Анджелесі 2 березня, стрічка претендуватиме на нагороди одразу у п’яти номінаціях — включно з найпрестижнішими. І кожна із цих номінацій — окрема вагома причина передивитися чи вперше побачити «Субстанцію» на великому екрані.
1. «Найкращий фільм»
Ще у номінації: «Дюна: Частина друга», «Боб Ділан: Цілковитий незнайомець», «Бруталіст», «Анора», «Конклав», «Емілія Перес», «Я досі тут», «Хлопчаки з “Нікеля”», «Wicked: Чародійка»
Сам факт потрапляння боді-горору «Субстанція» у цю найпрестижнішу оскарівську номінацію — це вже видатна подія. Адже кіноакадеміки традиційно недолюблюють цей «низький» жанр, і за всю історію премії лише шість фільмів жахів були номіновані на звання найкращого: «Екзорцист» (1973), «Щелепи» (1975), «Шосте чуття» (1999), «Чорний лебідь» (2010), «Пастка» (2017) та «Мовчання ягнят» (1991). При цьому лише два з них — «Екзорцист» і «Щелепи» — були справжніми «чистими» горорами. А інші — зокрема, «Мовчання ягнят», єдиний фільм із цього списку, що все-таки здобув «Оскар», — лише мали в собі певні горор-елементи.
2. «Найкращий оригінальний сценарій»
Ще у номінації: «Анора», «Бруталіст», «Справжній біль», «5 вересня»
«Субстанція» — це історія Елізабет Спаркл (Демі Мур), колишньої суперзнаменитості, володарки власної зірки на Алеї слави Голлівуду, яка тепер є ведучою телевізійного фітнес-шоу. Елізабет не має сім’ї: усе своє життя вона віддала шоу-бізнесу, тож робота — це для неї все. Але у свій 50-й день народження вона цю роботу втрачає: продюсер Гарві (Денніс Квейд) звільняє Елізабет через її вік. І тоді в житті Спаркл з’являється «Субстанція» — інноваційний препарат для реплікації клітин, що створює «кращу версію» людини. Так народжується прекрасна Сью (Марґарет Кволлі): молодша, гарніша, досконаліша... Дві версії однієї жінки мають жити за графіком — змінювати одна одну кожні сім днів, але цей баланс тримається недовго…
Світова прем’єра «Субстанції» відбулася на тогорічному Каннському кінофестивалі, де режисерка і сценаристка стрічки — француженка Коралі Фаржа отримала нагороду за найкращий сценарій. І тепер є більш ніж реальною претенденткою на головну світову кінонагороду в такій самій номінації.
3. «Найкращий режисер»: Коралі Фаржа
Ще у номінації: Брейді Корбет («Бруталіст»), Джеймс Менголд («Боб Ділан: Цілковитий незнайомець»), Жак Одіар («Емілія Перес»), Шон Бейкер («Анора»)
Для Коралі Фаржа «Субстанція» — це лише другий повнометражний фільм у кар’єрі. І такий шалений успіх його, можливо, певною мірою пояснюється тим, що для режисерки це — дуже особиста робота. Коралі розповідає, що на створення цієї історії її надихнула власна «криза 40-річчя» і що для неї цей фільм став способом подолати власні страхи втрати краси та молодості та допомогти у цьому іншим жінкам.
«Це був дуже депресивний період у моєму житті. Мені потрібно було висловитися про те, як це — коли ти постійно порівнюєш себе, своє тіло з іншими жінками й виводиш на основі цього власну цінність. Тоді я вирішила: “Ок, зараз саме час використати жанр жахів, щоб висловити все це”. Насильство у фільмі стало для мене способом виплеснути все те насильство, яке я відчувала всередині. І зробивши “Субстанцію”, я певною мірою відчула себе вільною від цього тиску», — зізналася режисерка.
4. «Найкращий грим та зачіски»
Ще у номінації: «Боб Ділан: Цілковитий незнайомець», «Емілія Перес», «Носферату», «Wicked: Чародійка»
У «Субстанції» героїня / героїні переживають неймовірні візуальні трансформації, за які відповідав візажист і майстер із гриму П’єр-Олів’є Персен та його компанія Pop FX, котрі розробили для фільму протези, грим і спеціальні костюми. Причому все це використовувалося не лише для того, щоб спотворити, але й навпаки: наприклад, щоб зробити Сью максимально близькою до живого втілення стереотипних чоловічих мрій, для Марґарет Кволлі виготовили протези «ідеальних» грудей.
Але все ж найбільше гримерам довелося постаратися у сцені фінального монструозного перетворення. Для цього Кволлі повністю покрили силіконом і вдягнули у костюм з пінолатексу, на який було накладено ще більше шарів силікону. Одна її рука була відведена назад, а інша виходила із шиї, зуби стирчали на місці грудей, а збоку висіла голова Елізабет. Загалом на майданчику використовували п’ять фальшивих голів, два тіла, два напівтіла та зліпок голови Мур / Елізабет. А також у фіналі використали 114 000 літрів фальшивої крові. Справді оскарівський розмах!
5. «Найкраща жіноча роль»: Демі Мур
Ще у номінації: Синтія Еріво («Wicked: Чародійка»), Карла Софія Гаскон («Емілія Перес»), Майкі Медісон («Анора»), Фернанда Торрес («Я досі тут»)
З усіх номінацій «Субстанції» у цій є чи не найбільше шансів на перемогу, адже Демі Мур уже отримала за цю роботу «Золотий глобус». Окрім того, фільм певною мірою відображає особисту, відому всім історію акторки: донедавна майже забутої суперзірки 1990-х — початку 2000-х, котра все життя боролася з власним тілом, виснажуючи себе дієтами, шаленими тренуваннями, забороненими речовинами, пластичними операціями тощо. І нарешті «Субстанція» стала для Мур проривом у справжньому визнанні її таланту, на яке Демі вже й не сподівалася.
«Тридцять років тому один продюсер сказав мені, що я “акторка під попкорн”, і тоді я зрозуміла, що нагороди — це не те, що мені дозволено мати. Що я можу зніматися у фільмах, які мають успіх, які заробляють багато грошей, але мене ніколи не визнають. Я повірила в це — і це роками руйнувало мене», — сказала Демі у промові, отримуючи за «Субстанцію» свій «Золотий глобус», перший за всю її 45-річну кар’єру в кіно.
А завершила цю промову вона такими словами:
«Цей фільм — про моменти, коли ми думаємо, що недостатньо розумні, чи недостатньо красиві, чи недостатньо стрункі, чи недостатньо успішні, чи просто недостатньо хороші. Одна жінка сказала мені: “Просто знай, ти ніколи не будеш достатньою. Але ти можеш усвідомити цінність своєї власної гідності, якщо просто відкладеш мірку”. І сьогодні я святкую це як маркер своєї цілісності та любові, яка рухає мною».