Коли тебе цікавить пітьма: 7 найкращих фільмів у готичній стилістиці
Похмурі, чуттєві та щемливі
опубліковано: 13 серпня 2024
Уже кілька років поспіль у моді, музиці, літературі повертається тренд на популярну в 1990-х готичну естетику. І звісно, кіно та серіали теж не пасуть задніх, ба більше — самі першими цей тренд задають: згадати хоча б феноменальний успіх «Венздей» Тіма Бертона. У нашій сьогоднішній добірці — найкращі фільми 1990-х і сучасності, що допоможуть тобі відчути готичний вайб і відшукати в ньому щось для себе.
«Ворон»
«Ворон» — графічний роман Джеймса О’Барра про кохання, трагедію, помсту та відродження — вийшов ще у 1989 році й одразу набув культового статусу для готичної субкультури. А коли у 1994 році вийшла перша екранізація цього коміксу — романтична, стильна, з музикою топових «темних» гуртів The Cure, Nine Inch Nails, Rage Against The Machine тощо, цей статус закріпився остаточно. До того ж «Ворон» набув ще більшого ореолу містики через трагедію: в один з останніх знімальних днів через випадковий справжній постріл з револьвера загинув виконавець головної ролі Брендон Лі, син Брюса Лі.
А зараз, за 30 років, на нас чекає не ремейк, а абсолютно нова екранізація «Ворона»: 22 серпня в українських кінотеатрах стартує показ нового «Ворона» режисера Руперта Сандерса з Біллом Скашґордом («Воно», серіал «Хемлок Гроув») та співачкою FKA Twigs у головних ролях.
Фільм дає сучасне прочитання готики: містичне, але й дуже реалістичне водночас, із неоднозначними героями, яким треба робити складні моральні вибори. Фільм зберігає головну сюжетну лінію оригінального коміксу, який, до речі, до прем’єри вперше офіційно буде виданий українською мовою.
Пару закоханих, Шеллі Вебстер та Еріка Дрейвена, жорстоко і несправедливо вбивають. Але кохання Еріка і його бажання помсти виявляються сильнішими за смерть: із потойбічним провідником у вигляді ворона він у плоті повертається у світ живих, щоб помститися вбивцям і містичним чином врятувати кохану. Але при цьому сучасний «Ворон» також сповнений нових смислових нюансів, несподіваних сюжетних поворотів і разючих екшн-сцен рівня стрічок «Джон Вік» і «Вбити Білла».
«Дракула»
Добірка готичних фільмів просто не могла б обійтися без цієї стрічки Френсіса Форда Копполи за однойменним романом Брема Стокера. Переказувати сюжет «Дракули» немає жодного сенсу, адже це одна з найвідоміших історій у світі. Серед безлічі її екранізацій фільм Копполи виділяється своєю точністю: режисер намагався відтворити роман на екрані максимально близько до тексту. І зібрав для цього фантастичний каст: Вайнона Райдер (Міна), Кіану Рівз (Джонатан Харкер), Ентоні Гопкінс (Ван Хельсінг), Моніка Беллуччі (одна з наречених Дракули), ну і, звісно ж, неперевершений Ґері Олдмен у ролі самого графа-вампіра.
«Незайманки-самогубці»
Якщо вже згадали Френсіса Форда Копполу, то чому б не згадати й про його доньку. «Незайманки-самогубці» (1999) — повнометражний дебют Софії Копполи, який є кіноадаптацією однойменного роману Джеффрі Євгенідіса. Це — перша з двох стрічок у нашій добірці, де немає жодної містики, утім є дуже сильний готичний вайб.
Події відбуваються у 1970-х десь у провінційному містечку в Мічигані, де живе добропорядна родина Лісбонів — батько, мати та п’ятеро дочок-підліток (одну з яких, до речі, зіграла Кірстен Данст). Та раптом наймолодша з дівчат намагається вчинити суїцид без жодної очевидної причини. Її рятують, але вона робить другу спробу — і досягає мети. Після цього батьки встановлюють дуже жорсткий контроль над чотирма доньками, що залишилися живі, і цей період збігається із часом, коли все, що цікавить дівчат, — це хлопці. Попри всі обмеження, сестри примудряються знайти собі бойфрендів, але нічим хорошим це не закінчується…
Фільму з такою назвою важко тримати сюжетну інтригу. Але й не сюжет тут головне — важливий саме настрій фільму, сповнений незручностей дорослішання, наївної романтики та якогось невловимого, незрозумілого смутку.
«Чаклунство»
Навіть ті, хто в 1990-ті ще не народився, досі знають і дивляться культові підліткові містико-готичні серіали тих часів: «Баффі — переможниця вампірів», «Усі жінки — відьми». Але були в ті часи й аналогічні повнометражні фільми, і «Чаклунство» — якраз із таких. Це — історія про чотирьох старшокласниць, які відкривають у собі відьомські здібності й починають активно користуватися ними у власних інтересах, але зрештою за це доводиться заплатити високу ціну…
Одразу попереджаємо: якщо ти боїшся змій, павуків і різних комах, то, певно, це кіно не для тебе. Адже для його знімань залучили понад три тисячі змій різних видів: удавів, боа, водяних змій тощо. А компанію їм склали ящірки, 50 великих щурів, безліч тарантулів, 50 метеликів-монархів, а також кілька тисяч інших метеликів, 15 тисяч борошняних хробаків тощо… Якщо ж казати не про «масовку», а про основний каст, то у ньому виділяється Нів Кемпбелл: тут вона зіграла одну з відьом, а паралельно в той самий час знімалася у першій частині горор-франшизи «Крик».
«Моральні цінності сімейки Аддамсів»
Сімейка Аддамс, з якої походить сучасна Венздей, має багату історію. Уперше серіал про незвичну родину, представників якої тішить те, що всіх інших лякає, вийшов у телеефірі США ще у 1964 році, мав два сезони й загалом 64 епізоди. Після того було запущено ще кілька різних ігрових та анімаційних телесеріалів із цими ж персонажами. А за 30 років після своєї першої появи Аддамси з’явилися у кіно.
З 1991 по 1998 рік вийшло три комедійних повнометражних фільми: «Сімейка Аддамсів», «Моральні цінності сімейки Аддамсів» та «Возз’єднання сімейки Аддамсів». Усі три — це прекрасне поєднання дуже смішного чорного гумору і водночас світлих цінностей взаємної підтримки та справжньої любові всередині родини.
А найкраще цей світлий бік готики можна побачити, певно, у «Моральних цінностях сімейки Аддамсів». За сюжетом у родині Аддамсів поповнення — у Гомеса і його дружини Мортіші народився син. Але сімейну ідилію затьмарює поява няньки, котра насправді є професійною «чорною вдовою»: вона окручує багатих чоловіків, а після заміжжя — вбиває їх, щоб отримати спадок. І своєю наступною жертвою вона обирає доброго й наївного брата Гомеса, Фестера Аддамса…
«Смертельний потяг»
В оригіналі ця чорна комедія називається Heathers, але це фактично неможливо адекватно перекласти будь-якою іншою мовою, оскільки йдеться про типово американське ім’я Хезер у множині. Хезер тут насправді троє: це випускниці, королеви школи — Хезер Чендлер (Кім Волкер), Хезер Макнамара (Лізанн Фолк) і Хезер Дюк (Шеннен Догерті). На орбіті цієї трійці обертається Вероніка Соєр (Вайнона Райдер), відмінниця і типова похмуро-саркастична «готична принцеса» 90-х. Вона допомагає королевам школи цю школу, власне, якось закінчити, а вони їй — не мати статусу аутсайдерки.
Усе змінюється, коли до школи переводиться Джей-Ді (Крістіан Слейтер) — небезпечний красунчик з багатої родини, який ходить у чорному, любить гратися зі зброєю та не приймає жодних правил. У Вероніки та Джея-Ді зав’язуються стосунки, і хлопець підкидає дівчині ідею помститися фальшивим подругам за їхні знущання. Але те, що задумувалося просто як жорстокий жарт, раптом виходить з-під контролю…
Цей фільм вийшов у 1988 році: формально він не належить до 1990-х, утім фактично став першим із цілої низки подібних історій про зловісні парочки «природжених убивць». Свого часу стрічка провалилася в прокаті: за бюджету в $3 млн зібрала лише $1 млн. Але згодом цей фільм, що філігранно балансує на межі жаху і гумору, заслужено набув статусу культового у своєму жанрі.
«Бітлджюс Бітлджюс»
Звісно, добірка готичного кіно не могла обійтися без фільмів Тіма Бертона. Точніше так: її всю можна було скласти тільки з фільмів Тіма Бертона — і все одно залишилося б матеріалу на ще одну мінімум. І йдеться, звісно, не лише про кількість, але й про якість, а також про однозначно впізнаваний авторський почерк та видатних акторів у кадрі. Творчий союз Тіма Бертона, Джонні Деппа і Вайнони Райдер подарував світу ні на що не схожий, трагічний і водночас романтичний готично-казковий кіношедевр «Едвард Руки-ножиці» (1990). А окремо з Вайноною за два роки до того Тім зробив стрічку «Бітлджюс» (1988) — фантасмагоричний мікс чорної комедії та жахастика про ексцентричного демона, якого дуже просто викликати (достатньо лише тричі промовити вголос його ім’я), але майже неможливо позбутися.
Але не думай, що у назві вище є помилка. «Бітлджюс Бітлджюс» — це не друкарська помилка, а назва сиквелу, який вийде цього грудня, через понад 30 років після першого фільму. Демона Бітлджюса знову зіграє Майкл Кітон, а також до своєї ролі повернеться й Вайнона Райдер. До того ж тепер вона, визнана королева кінематографічної готики, буде в одному кадрі поруч із новою готичною кінопринцесою сучасності.
Ця кінопринцеса — а йдеться, звісно, про Дженну Ортеґу — грає дочку героїні Вайнони. Дівчина дізнається таємницю Бітлджюса, необережно його викликає і зрештою примусово вирушає з демоном у потойбіччя, звідки її тепер треба визволяти. Над сиквелом «Бітлджюса» працювала, до речі, та сама команда сценаристів, що створила «Венздей». А до касту також увійшли такі зірки, як Моніка Беллуччі, Джастін Теру та Віллем Дефо.